Zoeken
  • Melissa

Waarom je niet op de weegschaal moet gaan staan

Voor de meeste mensen is het heel normaal om dagelijks of regelmatig op de weegschaal te gaan staan. Maar deze gewoonte kan meer slecht doen dan goed. Benieuwd naar de (wetenschappelijk onderbouwde) redenen om niet meer op de weegschaal te gaan staan? Lees dan even verder.


Jezelf wegen is een emotionele trigger

Het getal op de weegschaal kan een emotionele trigger zijn die de toon voor de rest van de dag kan zetten. Zie je een “goed” getal verschijnen dan voel je je (even) geweldig. Zie je een “slecht” getal dan voel je je beschaamd en teleurgesteld. Het gevoel dat het cijfer op de weegschaal ons geeft kan alles beïnvloeden, van wat we eten tot hoe we ons kleden en met anderen omgaan. Wat het cijfer op de weegschaal ook is (goed of slecht), het kan leiden tot overeten en eetbuien. Denk aan ‘yes ik ben vermagerd, nu kan ik eindelijk aan die koeken beginnen’ of ‘ik kan het toch niet, ik kan net zo goed die koeken opeten’.


Je gewicht wordt beïnvloed door factoren waar jij geen controle over hebt

Ons gewicht schommelt van dag tot dag en dat is normaal! Redenen hiervoor kunnen zijn:


  • Hydratatie: Hoeveel we drinken, plassen en zweten. Sommige voedingsmiddelen zorgen er ook voor dat we meer vocht vasthouden.

  • Hoe vaak je een grote boodschap doet.

  • Veranderingen in je hormoonhuishouden. De hormoonspiegel van vrouwen verandert gedurende de maand wat ervoor kan zorgen dat je meer vocht vasthoudt.

  • Spiermassa. Het getal op de weegschaal zegt helemaal niets over de samenstelling van jou lichaam en is dus hopeloos onvolledig.

Het getal op de weegschaal zegt weinig over je gezondheid

Je gewicht is maar een héél klein stukje van de complexe puzzel die jouw gezondheid is! Je kan onmogelijk afgaan op dat kleine onderdeeltje om te zeggen of iemand gezond is of niet. Talloze studies tonen aan dat iemand met een hoger gewicht even gezond (of gezonder) kan zijn dan iemand met een lager gewicht. Het is je gedrag dat je gezondheid vooral voorspelt, niet je gewicht.


De weegschaal is een externe dieet-tool

We gebruiken de weegschaal eigenlijk als een manier om te ‘meten’ hoe het met ons gaat. Maar als we luisteren naar een externe tool gaan we steeds minder luisteren naar onze eigen innerlijke signalen van honger, verzadiging en voldoening. Jezelf wegen gaat in tegen het principe van intuïtief eten om te luisteren naar je innerlijke signalen.


Jezelf vaak wegen kan een negatief effect hebben op je gezondheid

Jezelf wegen kan ervoor zorgen dat je obsessief bezig gaat zijn met je gewicht en uiterlijk. Dit kan dan weer leiden tot een ongezonde relatie met eten en je lichaam, een negatief zelfbeeld, jojo-diëten, meer stress, eetstoornissen…


Niet echt overtuigd? Ga eens 1 week niet op de weegschaal staan en kijk hoe je je voelt! Het kan heel eng zijn om plots niet meer op weegschaal te gaan staan en het kan je het gevoel geven dat je een deel van de controle kwijt bent. Maar door de weegschaal aan de kant te zetten geef je jezelf de kans om te luisteren naar wat je lichaam je wil vertellen.

10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven